Werkplaats - De Kogge Autoservice

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Werkplaats

Werkplaats
APK
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is de Nederlandse term van de in Europa wettelijk verplichte autokeuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu.
Nieuwe benzine auto’s moeten na vier jaar de eerste keuring ondergaan, daarna om de 2 jaar en uiteindelijk ieder jaar.
Nieuwe auto's die op diesel of LPG rijden zijn na drie jaar al aan de beurt voor de eerste keuring en daarna gelijk ieder jaar. Auto's ouder dan 30 jaar hoeven slechts om de 2 jaar te worden gekeurd, auto's van voor 1960 zijn zelfs geheel vrijgesteld van de keuringsplicht.
De afloopdatum van de keuringsperiode staat in het keuringsrapport.
Twee maanden voor de einddatum kunt u uw voertuig laten keuren met behoud van de eigenlijke einddatum, indien u deze wilt veranderen (misschien omdat deze datum in de vakantie periode valt) dan kan dat altijd, het kost u echter een nieuwe keuring.
Als de auto of kampeerauto is goedgekeurd krijgt u een rapport en wordt de datum automatisch verlengd, deze datum staat op het rapport, rechts bovenaan.
De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreden worden.
Bent u te laat, dus de einddatum is verlopen, dan mag het voertuig nog twee maanden op de openbare weg geparkeerd staan, let wel er mag niet mee gereden worden, tenzij u aan kan tonen dat u op weg bent naar de dichtstbijzijnde APK station.
Na het verlopen van die twee maanden mag het voertuig zich niet meer op een openbare weg bevinden en dient geschorst te worden. Als u dit achterwege laat kan u een hoge boete verwachten, deze valt automatisch in uw brievenbus.
U kunt zowel voor APK I (vanaf 3500 kg) als APK II (tot 3500 kg) bij De Kogge terecht.
Let wel een APK keuring is geen onderhoudsbeurt en sommige onderdelen vallen buiten de keuring, zoals bijvoorbeeld de distributieriem, stand van olie en koelvloeistof.
De distributieriem valt niet onder de APK keuring. Heel veel auto’s zullen niet meer als 10.000 km per jaar afleggen, hetgeen betekend dat na 5 jaar pas ongeveer 50.000 km gereden zal zijn.
De interval voor heel veel distributieriemen zal liggen tussen de 80.000 en 100.000 km.
Gebleken is dat zelfs na 4 a 5 jaar reeds problemen ontstaan met de distributieriemen waardoor de vervangingstermijn bij veel automerken gesteld is op maximaal 4 a 5 jaar, dit is verschillend per merk en type auto en/of kampeerauto.
De remmen  moeten voldoen aan de minimale eisen, maar dat zegt weinig over de slijtage toestand van het keuring moment.
Bijvoorbeeld: de remmen voldoen aan deze minimale gestelde APK eis, maar wil niets zeggen over de dikte van remblokken, schijven of remvoeringen.
Of de banden bijvoorbeeld, de APK eis stelt dat banden aan minimaal 1,6 mm profieldiepte moet voldoen, er mogen geen droogtescheuren voordoen waarbij het karkas zichtbaar is. Maar het kan voorkomen dat banden zelfs ouder zijn dan 10 jaar en daarbij de nodige droogtescheuren vertonen Zonder dat het karkas zichtbaar is. De maximale advies leeftijd voor banden wordt gesteld op 6 jaar. Voor meer informatie lees het artikel banden

Algemeen betekend dit dat alleen een jaarlijkse APK niet voldoende is om uw Auto/ Kampeerauto in een goede conditie te houden.
Uitgebreid onderhoud is van groot belang om te voorkomen dat u hoge kosten en grote problemen krijgt door onvoldoende onderhoud.
Motorschade door een gebroken distributieriem kost al snel enkele duizenden euro’s.


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu