Remmen - De Kogge Autoservice

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Remmen

Werkplaats
Het belang van remmen is algemeen bekend, als remmen weigeren te werken heeft men een groot probleem die levensbedreigend kan zijn. Daarom hoeft er ook niet bij verteld te worden hoe belangrijk het is om regelmatig de remblokken, remschijven, remcilinders, remvoeringen en remvloeistof, kortom het complete remsysteem te laten controleren en de benodigde reparaties door professinals te laten uitvoeren.

Het remmen op zich is een ingenieus systeem.
De remmen bestaan uit diverse onderdelen zoals bijvoorbeeld remblokken, remleiding, remvloeistof, remklauwen en remschijven, ieder zijn eigen functie en samen als combinatie zorgen ze voor de juiste remverdeling.
Door het rempedaal in te duwen wordt de kracht hiervan overgebracht naar de hoofdremcilinder die op zijn beurt de druk door middel van de remvloeistof doorgeeft aan de wielremcilinders die de remmen bedienen.
Dit geeft een wrijving tussen het remblok en de remschijf die voor de vertraging van het wiel zorgt. Er zijn grote krachten nodig om een auto af te remmen, er is al snel een remvermogen van 200pk nodig. Door de enorme wrijving tussen de blokken en schijven kan de temperatuur behoorlijk oplopen soms wel tot 800ºC. Door de warmte worden ook de remleidingen, de naaf, de klauw en de kogellagers van het wiel warm.
Door bovengenoemde wrijving slijten de remblokken af en een auto met versleten remblokken is een gevaar op de weg.
Met één trap op het rempedaal kan een auto tot stilstand worden gebracht in een hele korte tijd. Het signaal die van het rempedaal, oftewel de hefboom, gaat zoals gezegd naar de hoofdremcilinder die gevuld is met remvloeistof. Die kracht wordt omgezet in hydraulische druk. En deze druk wordt zeven keer vergroot door het vacuüm van de rembekrachtiger.
De remleidingen zijn met remvloeistof gevuld om de hydraulische kracht naar de vier remcilinders te brengen. Leidingen moeten 100% dicht zijn om remverlies tegen te gaan. In de remsystemen van personen auto's en kampeerauto's wordt met remvloeistofdruk gewerkt en daarbij is lucht in het systeem juist funest. Bij de zwaardere voertuigen boven 3500kg wordt met luchtremmen gewerkt.

Remvloeistof is een synthetisch of minerale olie met speciale eigenschappen, zo laat de olie zich niet samendrukken, veroorzaakt geen roest en schuimt niet.
Het blijft vloeibaar anders wordt het remmen in wintertijd lastig of zal het zich een beetje te spontaan gedragen op zeer warme zomerdagen.
Na verloop van tijd komt er lucht en vocht bij waardoor de remkracht vermindert.
Om de 50.000 a 60.000 km of om de 2 jaar dient het remvloeistof vanwege die toevoeging van buitenaf vervangen te worden. Hierbij wordt het hele remsysteem doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft. Vocht kan roest veroorzaken.
De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid doormiddel van de DOT specificatie.
Hoe hoger het getal, hoe beter de kwaliteit.

Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik, maar zodra ze te warm worden door te vaak en te hard te remmen, wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. Remblokken met meer oppervlakte geven meer wrijving en daarmee ook meer remkracht. Ook hebben ze een slijtage indicator, als de remmen een snerpend piepend geluid maakt bij het remmen is het tijd om een afspraak te maken om de remblokken te vervangen.
Remschijven zijn aan de wielen bevestigd en ondergaan de druk van de remblokken, waarbij
één remblok druk uitoefent op de binnenkant van de schijf en de ander op de buitenkant van de schijf en er zeer veel wrijving ontstaat die de auto afremt totdat hij stilstaat.
Bij iedere remactie worden de schijven volledig belast en de werking van de remblokken is afhankelijk van de staat van de remschijven. Als de schijf versleten is dan kunnen de blokken hun werk ook niet meer goed doen omdat ze de optimale druk niet bereiken waardoor het remmen bemoeilijkt wordt.

De diameter en dikte is belangrijk voor remschijven.
Hoe groter de diameter hoe beter omdat het dan ook mogelijk is om grotere remblokken toe te passen waardoor de remkracht toeneemt. Ook bij de dikte van de remschijf telt hoe dikker hoe beter. Dunne schijven trekken eerder krom. De diameter van de standaard remschijf is beperkt. Een remschijf met grotere diameter maakt het mogelijk om grotere remblokken toe te passen, waardoor de remkracht aanzienlijk toeneemt. De dikte van een remschijf bepaalt de sterkte. Dunne schijven zullen snel krom trekken.

Net als de remblokken moeten ook de remschijven regelmatig nagekeken en vervangen worden zodra ze hun minimale dikte hebben bereikt en/of als de voor de auto vastgestelde toegestane afwijkingen overschreden worden.

De levensduur van de remschijven hangt net als voor de remblokken af van het soort auto, de gebruiksomstandigheden en het soort wegen waarop gereden wordt
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu