Banden - De Kogge Autoservice

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Banden

Banden
De functie van een band

De techniek van banden met de combinatie van een voertuig zijn uitermate geperfectioneerd. Toch lijkt het wel dat automobilisten het vaak vergeten dat de band het enige onderdeel is van de auto, dat contact maakt met de weg.
Alles heeft te maken met de banden, als u van uw auto verwacht dat hij rechtsaf slaat door het stuur die kant op te gooien, doet diezelfde auto dat niet zonder die banden. Tegelijkertijd verwacht de automobilist dat hij of zij netjes zonder omvallen diezelfde bocht ingaat, stabiel en koersvast. Dit betekend dat er een juiste bandenspanning moet zijn.
Ook als de auto stilstaat zijn de banden niet onbelangrijk, of wat dacht u van optrekken en remmen.
Dit geeft een grote belasting op de banden.
De band dempt onregelmatig heden op de weg, steentjes voelt de hedendaagse chauffeur allang niet meer.
De hedendaagse automobilist is verwend met het huidige comfort van auto.
Banden moeten soepel, elastisch en sterk zijn, zodat zij onregelmatigheden en obstakels op de weg kan opvangen.
Er wordt dus nogal wat verlangt van een band en toch dringt dit niet altijd door bij de automobilist.


Autoband
Banden zijn van levensbelang en dienen goed in de gaten gehouden te worden, dat is één van de redenen dat er sowieso geadviseerd wordt een band die ouder is dan tien jaar te vervangen, ongeacht een goed profiel en nauwelijks gebruikt.
De samenstelling van het rubber veroudert in de loop van tijd en daarmee verliest de band ook een gedeelte van zijn eigenschappen. Het verouderingsproces wordt ook verhoogt door hitte en zonlicht. Het is zinvol om na een snelle rit op de snelweg een warmteproef te doen, de band mag niet warmer zijn dan handwarm, is de band warmer of zelfs heet, dan moet er onderzocht worden waarom dit zo is, bijvoorbeeld door een lage bandenspanning of een probleem in de ophanging. Een deel van dit probleem kan opgelost worden door de banden met stikstof te vullen.
En daarom; voor zowel auto's als kampeerauto's luidt het advies om banden ouder dan 6 jaar te vervangen.
Reservebanden die ouder zijn dan 6 jaar kunnen alleen nog maar gebruikt worden voor noodgevallen.

Banden die gevuld zijn met stikstof hebben een aantal voordelen. Zo blijven ze langer op de juiste spanning, waardoor de banden langer meegaan en zuiniger zijn in het brandstofverbruik.
De banden lopen minder snel leeg omdat stikstof dikker is dan zuurstof.
De banden worden minder snel warm, stikstof is enorm koud.
En er is gebleken dat de remweg korter is en de wegligging beter.
Stikstof is veilig en droog en verlengt de levensduur van de banden.

Als het regent dan hangt er veel af van de banden om goed op de weg te blijven rijden.
De band kan alleen krachten op het wegdek overbrengen wanneer deze het water verplaatst en voldoende contact houdt met het wegdek. Hoe harder het regent, hoe dieper de plassen en hoe sneller de auto rijdt, des te moeilijker wordt het voor de band om dat water op tijd af te voeren en zo het contact met de weg te behouden.
Iedere band heeft een rijsnelheid vanaf welk punt het water niet meer helemaal kan worden afgevoerd, dan begint de band op het water te drijven. Tussen de band en het wegdek ontstaat een wig van water, die de band eerst gedeeltelijk en bij een toenemende snelheid geheel van het wegdek optilt. Op dit punt wordt de auto onbestuurbaar en heeft remmen geen zin.
Het hangt niet alleen af van de dikte van waterplassen waarbij aquaplaning begint, maar ook van de breedte van de band en vooral de diepte van het profiel.
Smalle banden hebben op de grond verhoudingsgewijs kleine contactvlakken en daardoor een grote vlaktedruk en zullen daardoor minder snel aquaplaning vertonen dan brede banden met grote contactvlakken, hoe breder de band, hoe meer water deze moet afvoeren.
Winterbanden hebben in tegenstelling tot gewone banden een betere waterafvoer in de diepere en bredere profielgroeven.
Tevens hebben winterbanden kleinere, maar effectievere contactvlakken. Maar gewone of winterbanden, de juiste bandenspanning is ook hier weer enorm belangrijk.

Trillingen worden veroorzaakt door niet goed uitgebalanceerde banden en veroorzaken vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging.
Alle banden dienen gebalanceerd te worden voor de optimale comfort.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu